Lichtmis: Gistpannenkoeken

Vandaag is het Lichtmis! En ja hoor, “er is geen vrouwke zo arm, of ze maakt haar panneke warm”. Zo ook ten huize Lieziepeasy! Deze traditie kreeg ik van thuisuit mee, want op 2 februari stonden daar steevast pannenkoeken op tafel. Ik herinner mij zelfs nog heel goed hoe mijn zus en ik aan de vooravond van Lichtmis 1989 aan de eettafel in de woonkamer zaten, te staren naar het testbeeld op het kanaal waar enkele minuten later VTM zou beginnen uitzenden, terwijl onze mama in de keuken pannenkoeken stond te bakken om de dag erna mee te nemen naar school (ze gaf toen les in het eerste leerjaar). Uiteraard kregen wij enkele voorproefjes!

Al enkele maanden praat mijn mama nu over gistpannenkoeken, die ze ooit eens bij een tante geproefd heeft en die ze toch ook zelf eens zou willen maken. En dus ging ik op zoek naar een geschikt receptje, en dat vond ik in mijn bakbijbel: “Het bakboek” van PIVA. De smaak is heel anders dan die van “gewone” pannenkoeken. Je kan het eerder vergelijken met een platte wafel. Wij eten ze nu zoet, maar ik denk dat ze zich ook uitstekend lenen tot een hartige variant, bijvoorbeeld gevuld met kaassaus of een mengsel van ricotta en spinazie.

Ik maak pannenkoekenbeslag het liefst in de blender, omdat dat gemakkelijk en weinig afwas is, maar op de ouderwetse manier, met de garde, kan natuurlijk ook.

Bron: Bakboek van PIVA

Wat heb je nodig? 

660 ml melk
15 g verse gist
1 ei
1 eidooier
20 g suiker
5 g zout
300 g bloem
60 g gesmolten boter
arachide-olie om te bakken

Hoe ga je tewerk? 

Verwarm de melk tot ongeveer 40°C. (lauw)
Los er de gist in op.Gistpannenkoeken makenMeng er het ei, de eidooier, de suiker en het zout door.

Doe de bloem in de blender en zet deze aan.
Giet er geleidelijk aan het melkmengsel bij.
Mix glad.
Voeg er tot slot de gesmolten boter aan toe.Beslag voor gistpannenkoeken vóór rijzenGiet over in een voldoende grote kom en dek ze af met een vochtige handdoek.
Laat een uurtje rijzen op een warme en tochtvrije plaats (bijv. naast de verwarming). Er moeten luchtbelletjes zichtbaar zijn.Beslag voor gistpannenkoeken na rijzen

Verhit een pan met anti-aanbaklaag op middelhoog vuur.
Kwast in met een beetje arachide-olie.
Giet er een pollepel beslag in.Gistpannenkoeken bakkenLaat bakken tot de bovenkant droog is en de randjes bruin.
Gistpannenkoeken bakkenDraai de pannenkoek om en laat ook de andere kant bakken.
Herhaal tot al het beslag is opgebruikt (dit is voldoende voor een 20-tal pannenkoeken).

Serveer met suiker, stroop, honing, ahornsiroop en/of een beetje fris fruit.Gistpannenkoeken

7 reacties op ‘Lichtmis: Gistpannenkoeken

Plaats een reactie