Vintage

Vakantie… Een echte zaligheid. Tijd voor de belangrijke dingen in het leven: spelen met de kindjes, genieten van kleine dingen, en eten natuurlijk! Vandaag waren we uitzonderlijk kinderloos, een ideale gelegenheid om nog eens buitenshuis te gaan lunchen. Vorige week hadden we deze unieke kans al gedetecteerd, en wilden we reserveren bij Vrijmoed. Maar alle pogingen ten spijt konden we ons enkel nog op de wachtlijst inschrijven. En na deze ochtend vruchteloos te wachten op dat verlossende telefoontje, begon ik toch al wat andere opties op te zoeken. Eén van mijn collega-bloggers schrijft trouwens fantastische foodreviews over Gentse restaurants, en ik vond hier enkele pareltjes die aan een (her)ontdekking toe waren. Zo ook Vintage.

In een vorig leven woonden we daar om de hoek, en waren we er al enkele keren beland voor een glas wijn en een hapje. We kregen ook ooit een Bongobon voor een heel diner, maar dat viel al bij al een beetje tegen. De keuken was niet echt op niveau, en alhoewel het niet slecht was, was het ook zeker niet memorabel.

Het was mij echter al opgevallen dat het keukenteam intussen gewijzigd is (of in elk geval aangevuld), waardoor Vintage de laatste jaren op een reeks positieve reviews kon rekenen. Tijd dus om dit restaurant *slash* wijnbar een herexamen te gunnen.

We wandelen Vintage binnen rond 13u15 en de zaak zit – op ons tafeltje na – helemaal vol. Het interieur is modern met warme accenten, zoals de kussens op de bank en de grof-houten tafeltjes. We mogen plaatsnemen aan een tafeltje achteraan, aan de bank. Deze blijkt een beetje laag en dus maak ik dankbaar gebruik van de aanwezige kussens.

’s Middags serveert Vintage een keuzelunch: 2 gangen voor 17 euro en 3 voor 24 euro. Als voorgerecht kies ik – kwestie van te kunnen vergelijken met mijn eigen poging – de falafel met rucola, komijncrunch, couscoussalade met gekonfijte citroen, ras-el-hanout mayo en komkommersalsa. Mijn wederhelft gaat voor een klassieker met de tomatensoep met zurkelroom. Ik laat daarbij ook de aangepaste wijn aanrukken, hij kiest voor een glaasje riesling. Al snel krijgen we onze voorgerechten voorgeschoteld, en het is meteen duidelijk dat deze falafel net iets beter gelukt is dan mijn poging: het krokante korstje is er wél en de kruiding is perfect.

IMG_3313

Het kikkererwtenmengsel combineert perfect met de frisse komkommersalade en de aromatische couscous. De ras-el-hanoutmayo zorgt dan weer voor een perfecte dip. Ook de suggestiewijn – een chardonnay met houttoetsen- is een ideale begeleider. De tomatensoep aan de overkant wordt ook gesmaakt: vers, kruidig en net genoeg pit om een beetje op te warmen op deze koude dag. Een geslaagde start!

Als hoofdgerecht hebben we beiden gekozen voor de polak met een korstje, uienjus, gebakken aardappel, erwten, gel van rode ui en champignon. Daarmee is ook meteen alles beschreven dat op ons bord komt.

IMG_3317

De vis is vers en mooi glazig gebakken, de uienjus maakt het geheel wat aardser en de rode-uiengel geeft extra smeuïgheid mee aan dit robuuste gerecht. Ik krijg er een biologische, ongefilterde witte wijn bij met een geur van schimmelkaas, maar een heerlijk frisse, kruidige smaak. Speciaal, maar passend!

IMG_3316

Ik besluit mij nog aan een fris dessertje te wagen: kiwisorbet, yoghurt panna cotta, pompelmoesgel, appelcrumble en pacharan (Spaanse likeur op basis van sleedoorn).

IMG_3318

Het geheel is vrij bitter, maar dat stoort mij niet direct. De panna cotta bevat wel te veel gelatine, wat een soort van schuimrubberen baksteen oplevert. Aan de overkant verschijnt een “thee plus”: groene revolution thee met mignardises: een macaron, een vierkantje pâte de fruit, een brownie en een chocolademousse.

IMG_3319

Er wordt goedkeurend geknikt. Ik sluit af met een koffie van Or, sterk en lekker warm. We klokken af op 73 euro.

Wat hebben we – Piet Huysentruyt’s gewijs – vandaag geleerd over Vintage? Eén: het eten is correct, eigentijds en eigenwijs, de bediening nonchalant maar nauwkeurig, het decor aangenaam. Twee: de desserten lijken niet meteen de forte van de chef, maar dat is in wel meerdere restaurants het geval. Drie: ik ben blij dat we dit adresje kunnen toevoegen aan onze “zekerheden”-lijst. Ze zullen ons hier nog vaak terug zien.

Geef een reactie

