Restjesdag

Wat een dag vandaag… Het werk liep absoluut niet zoals ik had gewild, en dus fietste ik rond half zes – de wangen knalrood van de opwinding – weer naar huis. Op zo’n dag wil ik meestal alleen maar in de zetel kruipen met een groot pak friet, ofwel mijzelf hermetisch afsluiten van de buitenwereld, om iets heerlijk repetitief te doen in de keuken, zoals groenten in gelijke blokjes snijden of eindeloos roeren in een dampende pot risotto.

Ik dook in de kasten om te zien wat er nog te rapen viel. Ik ontdekte een pak prachtige pappardelle, dat daar eigenlijk al veel te lang stof lag de vergaren.

IMG_3246

In de koelkast lagen de sporen van een druk (kook)weekend: een paar lente-uitjes, wat takjes tijm, een halve chilipeper, een overjarige courgette en een paar takjes trostomaatjes.

IMG_3244

Ik hou niet van verspilling, en dus leek het de ideale ingrediëntenlijst voor een simpel pastagerechtje.

Als je geen pasta liggen hebt, zou ik eerder voor linguini opteren. Pappardelle past eigenlijk beter bij robuuste sauzen met vlees, maar hey, op zo’n restjesdag mag je niet te nauw kijken!

IMG_3245IMG_3247

De fijngesneden lente-uitjes (een drietal) stoof je in wat olijfolie met een chilipeper in halve maantjes en een geperst teentje look. Als het geheel een beetje kleur krijgt, voeg je er de courgetteblokjes en tijm aan toe en zet je het vuur wat hoger. De bedoeling is dat je van die heerlijke goudbruine randjes aan de courgette krijgt, zo vind ik ze het lekkerst! Je giet er dan nog 250 ml visbouillon of -fond bij, en laat de saus zachtjes sudderen tot je klaar bent om alles te serveren.

De scampi’s heb ik aangebakken in wat kruidenboter (had ik toevallig ook nog liggen), maar good-old olijfolie kan natuurlijk ook. Eens de scampi’s een korstje hebben, neem je ze uit de pan en rooster je er de trostomaatjes in. En dan kan je “aan tafel!” schreeuwen, want eigenlijk is het gerecht nu al klaar.

Je gooit gewoon alles samen bij de gekookte pasta en strooit er nog wat fijngesneden peterselie over. Smakelijk!

IMG_3248

Er zijn eindeloos veel variaties op dit recept mogelijk. Eigenlijk was het mijn bedoeling om de scampi’s een beetje te flamberen met cognac, maar de fles is onaangeroerd naast het vuur blijven staan… Je kan het gerecht ook vegetarisch maken door de scampi’s en visbouillon weg te laten, de tomaatjes in de oven te roosteren en ze nadien een beetje fijn te pletten en aan de courgette toe te voegen. Je krijgt dan een heerlijke geroosterde tomatensaus. Afwerken met een beetje broodkruim, aangebakken in olijfolie en gekruid met peterselie en look, en smullen maar!

3 thoughts on “Restjesdag

Geef een reactie

